| |
HY: Rypsiöljy alentaa verisuonitukoksia ja tulehduksia aiheuttavaa fibrinogeenia
Lähettäjä: 04.11.2010 09:16
Helsingin yliopisto
Viestintä / Viikin tiedekampus
4.11.2010
HY: Rypsiöljy alentaa verisuonitukoksia ja tulehduksia aiheuttavaa
fibrinogeenia
Rypsiöljyn nauttiminen vähentää terveyttä rapauttavaa fibrinogeeniä
elimistössä, osoittaa Helsingin ja Tampereen yliopistoissa tehty
rasvahappotutkimus. Ravinnon välttämättömien rasvojen epätasapainosta
johdosta kohonnut fibrinogeeni alenee, kun tyydyttyneitä ravintorasvoja
korvataan rypsiöljyllä. Tutkimus julkaistiin Prostaglandins, Leukotrienes
and Essential Fatty Acids -lehdessä.
Verenkierrossa vallitsee monimutkainen tasapainotila, hemostaattinen
tasapaino. Yksi peluri tässä tasapainoilussa on fibrinogeeni, joka on
tärkein veren hyytymiseen vaikuttava tekijä. Fibrinogeenin kohoaminen
edistää verisuonitukosten syntyä ja ylläpitää tulehdustilaa elimistössä.
Fibrinogeenin nousu on läheisessä yhteydessä myös muun muassa sydän- ja
verisuonisairauksiin, aivoinfarktiin, diabetekseen, Alzheimerin tautiin ja
dementiaan.
Tuore tutkimus osoittaa ensimmäisen kerran, että veren fibrinogeenitasoa
nostaa suureksi osaksi omega-3-alfalinoleenihapon puute ruokavaliossa. Kun
tätä ravinnossa esiintyvää suotuisaa rasvahappoa on liian niukalti,
elimistössä syntyy rasvahappojen välinen epätasapainotila. Kun
omega-3-alfalinoleenihappoa on liian vähän, niin elimistö alkaa tehtailla
omega-6-arakidonihappoa, josta syntyy verisuonitukoksia ja tulehduksia
aiheuttavia, hormonien kaltaisesti vaikuttavia yhdisteitä. Tutkijoiden
mukaan rypsiöljyn rasvakoostumus on elimistön välttämättömien rasvojen
kannalta paras mahdollinen, ja siksi omiaan vähentämään veren
fibrinogeenitasoja.
Fibrinogeeni- ja kolesteroliarvot alenivat
Tutkimukseen osallistui 42 henkilöä, joista useilla mitattiin kohonneita
fibrinogeeni- ja kolesteroliarvoja. Koehenkilöt vaihtoivat neljäsosan
ravintorasvastaan (margariini, juusto, voi) rypsiöljyyn. He nauttivat noin
ruokalusikallisen rypsiöljyä päivässä sellaisenaan esimerkiksi salaatin
seassa. Rypsiöljyannos kaksinkertaisti koehenkilöiden
omega-3-alfalinoleenihapon saannin kokeen kestämän kuuden viikon ajan.
Kuurin ansiosta kaikki keskiarvoa korkeammat fibrinogeeniarvot laskivat
noin 30 prosenttia.
Tutkimus osoittaa, että fibrinogeenin ja kolesterolin kontrollointi rasvaa
vaihtamalla on hyvä lähtökohta sairauksien ennaltaehkäisyn ja yksilöllisen
lääkehoidon onnistumisen kannalta. Helsingin yliopiston farmasian
tiedekunnan dosentti Into Laakson mukaan esimerkiksi iäkkäiden henkilöiden
ravintotekijät saataisiin korjattua yksinkertaisesti sillä, että neljännes
rasvoista vaihdettaisiin rypsiöljyyn. Lisäksi Laakso suosittelee, että
terveyskeskuksissa määritettäisiin kolesterolin rinnalla myös
fibrinogeeni.
Lisätietoa:
Dosentti Into Laakso
P. 040 551 6504
into.laakso@helsinki.fi
Farmasian tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ystävällisin terveisin
Kirsikka Mattila
Kampustiedottaja - Viikki
PL 62 (Viikinkaari 11), 00014 Helsingin yliopisto
Puhelin (09) 191 58791, 050 406 2046
Sähköposti: kirsikka.mattila@helsinki.fi
http://www.helsinki.fi/yliopisto
| |